Kasih Karunia

Tehuis voor kansarme kinderen

Kasih Karunia

Al sinds 2003 steunt Vereniging Smaragd het kindertehuis ‘Kasih Karunia’ (Gezegende Liefde). Dit tehuis is te vinden in Pare, vlakbij de stad Kediri, op het oostelijke deel van het eiland Java in Indonesië. Hier worden momenteel ongeveer vijftig niet gewenste kinderen liefdevol verzorgd onder leiding van Bapak Tíus en zijn vrouw Sri.

sri-tius

sri-liefdevol

Klein project, groot verschil

Wij geloven dat een kleinschalig concreet project het verschil kan maken in de levens van mensen in armoede. Daarom steunt Vereniging Smaragd dit kindertehuis, opgezet door de bevlogen, en van oorsprong dominee, Bapak Tius samen met de lokale bevolking. Dát is onze manier van kansarmen helpen.

Infrastructuur en feiten

In totaal zijn er 2 woongedeeltes. Volgens de wet wonen de jongens en meisjes gescheiden.

• Van alle kinderen worden er 51 door Vereniging Smaragd ondersteund.
  • In het tehuis werken lokale medewerksters voor verzorging.
  • De leiding werkt onbezoldigd.
  • Het tehuis is niet islamitisch maar christelijk georiënteerd.
  • Alle kinderen krijgen onderwijs.
  • Elke maand is er een traktatie moment voor alle kinderen.
  • Medische verzorging wordt altijd geboden, ongeacht de kosten.

Lay-out jongens tehuisLay-out jongens kindertehuis

Jongens tehuisDPP_0262

Lay-out meisjes tehuisLay-out meisjes kindertehuis

Meisjes tehuisMeisjes-tehuis-Kasih-Karunia

Onze steun van belang

Onze steun is belangrijk voor het tehuis, maar zeker niet de enige bron van inkomsten. Tius handelt in allerlei goederen, verhuurt auto’s en brommers, kookt feestmaaltijden voor rijke particulieren in het tehuis, stelt een zaal ter beschikking voor feesten en partijen, werft fondsen bij particulieren in de grote steden van Java. Hoe vindingrijk en actief hij ook is, soms lukt het hem niet om alle rekeningen te betalen. Dan vraagt hij Vereniging Smaragd om extra hulp of besluit dat hij een brommer moet afgegeven bij de pandjesbaas. Vanwege dat gebrek aan financiële en materiële middelen, worden de kinderen geholpen door Vereniging Smaragd. Door middel van goederen, donaties, gelden van sponsorouders en contributies wordt geholpen naar een betere toekomst. Elk kind heeft een sponsorouder die met een maandelijkse bijdrage het kind ten minste verzekert van een zorgeloze jeugd. Veel sponsorouders hebben Kasih Karunia al bezocht om zo een band met ‘hun’ kind op te bouwen.

Spaarfonds

Voor ieder kind wordt elk jaar een bedrag opzij gezet in het spaarfonds dat Vereniging Smaragd beheert. Een streefbedrag van €500,00 komt op hun 18e jaar vrij en kan worden gebruikt voor de opbouw van hun eigen leven, bedrijfje of studie.