Visie & Missie

Hulp van buitenaf

Onze ambitie

Structureel positief verschil maken in het leven van de kinderen in ons project kindertehuis Kasih Karunia in Pare, vlakbij de stad Kediri op oostelijk Java in Indonesië. Kansarmen kansrijk maken.

Onze visie

Goede leefomstandigheden en een goede gezondheid is een eerste voorwaarde om alle kansen in het leven te kunnen benutten en niet in de armoedespiraal vervallen. Pas dan maakt de ontwikkeling een kans. Het kunnen volgen van onderwijs, werken en een bijdrage leveren aan de maatschappij zien wij als humaan. Dit levenspad is helaas voor veel kinderen in veel kwetsbare gebieden in Indonesië niet vanzelfsprekend.

Vereniging Smaragd zorgt ervoor dat wél elk kind een gezonde basis krijgt en daar altijd op kan rekenen. Vereniging Smaragd vindt dat daarom elk kind recht heeft op:

• goede en hygiënische levensomstandigheden
  • voorziening in de dagelijkse levensbehoeften
  • medische zorg
  • onderwijs
  • mogelijkheden zich persoonlijk te ontwikkelen

Zonder hulp van buitenaf hebben kinderen geen kans van overleven en/of toekomst. Veel kinderen beginnen het leven in een tehuis. Het overlijden van (beide) ouders, hun sociaal ongewenste geboorte of het ontbreken van middelen is in Indonesië een groot probleem.

Goede voorlichting en het aanpakken van problemen rondom hygiëne, veilige en bewuste zwangerschappen helpt deze problemen te voorkomen.

Onze missie

Vereniging Smaragd heeft als ideologie de levensomstandigheden van het Indonesische volk verbeteren en met name die van kansloze kinderen. Er wordt gestreefd naar projecten zonder armoede, waarin mensen gezamenlijk zorg dragen voor goede leefomstandigheden en een optimale gezondheid voor iedereen, ongeacht afkomst, rijkdom, sekse of religie. Vereniging Smaragd komt daarin op voor de rechten van het individu en de gemeenschap, alsmede voor ieders individuele verantwoordelijkheid voor de eigen gezondheid en die van de samenleving.

Vereniging Smaragd ziet het ondersteunen van humanitaire projecten in Indonesië door middel van fondsen(geld) en goederen als missie op zich. Het nemen, stimuleren en ondersteunen van initiatieven en programma’s die tot verbetering leiden voor kwetsbare groepen.

De focus van ons werk ligt op de aspecten die van levensbelang zijn om een gezond leven te leiden: continuïteit in goede opvang en (sanitaire) voorzieningen, hygiëne, persoonlijke ontwikkeling, scholing en onderwijs en een headstart zodra de kinderen op eigen benen kunnen staan en het tehuis verlaten.

Download beleidsplan

Bekijk hier ons beleidsplan 2017 - 2022 (.pdf)