Van de Voorzitter

Beste, lieve leden, sponsorouders en donateurs,

2021 is achter de rug en 2022 staat voor onze deur. Achter veel deuren is er veel gebeurd, zowel zakelijk als privé. We hebben allemaal behoorlijk moeten afzien in deze corona tijden. Wie had twee jaar geleden bedacht dat we er nog steeds middenin zitten. Overal in de wereld voelen we de gevolgen van de pandemie. Ons kindertehuis Kasih Karunia heeft het er ook moeilijk mee, maar ze slaan zich er zo goed mogelijk doorheen. En dat met úw steun en support!

Met deze nieuwsbrief geef ik u een terugblik van het afgelopen jaar en kijk ik vooruit naar 2022.
Het Bestuur kon vanwege de coronamaatregelen dit jaar niet fysiek bij elkaar komen. Dat is heel jammer en we hopen dat we in 2022 wel geregeld bij elkaar kunnen komen. In ieder geval zullen wij maandelijks, hetzij fysiek of online, vergaderen. Wij houden u dan middels periodieke nieuwsbrieven op de hoogte. Afgelopen jaar heeft u minder nieuwsbrieven ontvangen. Maar ik beloof u, dat maken wij in het nieuwe jaar zeker goed.
Wekelijks hebben wij in ieder geval telefonisch of online contact met Fraulein Ellen van het Kindertehuis en bespreken wij wat er speelt, bij haar persoonlijk, bij het tehuis en in de gemeenschap, hoe ze omgaan met de maatregelen, maar bovenal hoe het met de kinderen gaat. Haar ouders Pak Tius en Ibu Sri hebben corona gehad en waren flink ziek. Ze zijn daarvoor behandeld in het ziekenhuis van Pare. Inmiddels zijn ze gelukkig genezen.

Met de kinderen gaat het naar omstandigheden goed. Ze zijn allemaal twee keer gevaccineerd, maar het dragen van een mondkapje, de 1,5 meter maatregel en het gebruik van handgel is dagelijks verplicht. De scholen waren het grootste gedeelte van het jaar in Indonesië gesloten en dus kregen de kinderen in het tehuis les met beperkte middelen. Geregeld kwam er een leraar of lerares bij hun op bezoek om toch zo veel mogelijk les te geven. Want online lesgeven is in Indonesië niet besteed voor de meeste kinderen. De scholen zijn nu weer gedeeltelijk open. Drie keer per week kunnen de kinderen gelukkig nu weer naar school. Zo kunnen ze in ieder geval hun klasgenootjes zien, met ze spelen en kunnen ze hun proefwerken en examens op school maken. Als ze niet naar school kunnen, brengen ze de tijd door met tv kijken, vliegeren, voetballen, basketballen, tafeltennis, tekenen, spelletjes spelen en lezen. Niet anders dus dan de kinderen in Nederland doen.

Voor de extra kosten voor mondkapjes, handgel, desinfecterende zeep, eten, vertier etcetera hebben we afgelopen jaar twee keer een extra donatie gestuurd. Ze hebben hiervan ook een Selamatan kunnen houden, waarbij er veel gegeten, gezongen en gebeden werd. De verjaardagen hebben ze, zoals gewoonlijk, maandelijks gevierd met zijn allen.

André en ik zijn onlangs in klein comité bij elkaar gekomen om te vergaderen en wij hebben afspraken gemaakt voor het nieuwe jaar. Hoe kunnen wij vaker bij elkaar komen, hoe gaan en willen wij u periodiek informeren over het kindertehuis en uw sponsorkindje, wat te doen met ons verenigingsblad Berita, wat kunnen we doen voor het tehuis als de coronamaatregelen in Indonesië aanhouden, zijn onderwerpen die wij zoal besproken hebben.

Een Algemene Ledenvergadering zat er de afgelopen 2 jaar helaas niet in. Dat is begrijpelijk en onoverkomelijk in deze tijden, maar we hopen in eind maart een ALV fysiek te kunnen organiseren. En anders moeten we kijken of we iets online kunnen organiseren, als de maatregelingen voor het samenzijn met een grote groep mensen niet veranderd zijn. Wij houden u hiervan op de hoogte.

Namens het Bestuur, ons kindertehuis Panti Kasih Karunia en alle anaks wil ik alle leden, sponsorouders en donateurs ontzettend bedanken voor uw steun en support van het afgelopen jaar in welke vorm dan ook.

En mocht u nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact met mij of het bestuur op. Onze contactgegevens staan op onze website www.verenigingsmaragd.nl

Ik wens u een goed en bovenal gezond 2022. Let op uzelf en uw dierbaren en blijf gezond.

Selamat Tahun Baru 2022!
Salam,